14juki Derde dag New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van kapjamerika - WaarBenJij.nu 14juki Derde dag New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van kapjamerika - WaarBenJij.nu

14juki Derde dag New York

Door: Koert

16 Juli 2015 | Verenigde Staten, New York

Vroeg opgestaan omdat vandaag Ellis Island op het Vrijheidsbeeld op het programma stonden.  Weer een dagje uit met Nita, Kees,  Janna en Fedde. Gewoon, omdat het kan. En omdat het gezellig is voor iedereen. Voor mensen die niet weten wat Ellis Island is (ik noem geen namen maar denk aan mezelf een maand geleden) : daar kwamen vanaf halverwege de 19e eeuw tot 1954 alle emigranten uit Europa aan die wilden emigreren naar Amerika: miljoenen mensen! Voor de meeste mensen een verblijf van max.  een dag,  voor andere een verblijf van jaren voordat ze de VS mochten betreden.  En 1 a 2% mocht het land om moverende redenen niet in en moest berooid terug naar Europa.  Heftig. Maar goed : chronologisch bezochten we eerst het Vrijheidsbeeld. Indrukwekkend om te zien! En daarna dus met de boot naar Ellis Island en daar best lang geweest (mensen met infobesitas lezen graag alle borden (sorry)).

Terug op Manhattan richting het monument van 9/11 gewandeld: heel bijzonder om op de plek te staan waar in 2001 zulke verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Maar de Amerikanen hebben er een indrukwekkend monument neergezet en pal ernaast de nog veel hogere (hoger dan de Twin Towers) Tower of Freedom: een prachtig en indrukwekkend gebouw. En stoer dat ze dat gewoon doen.

Daarna met de metro naar het tijdelijke appartement van NKJF (de mannen) /naar de chinese manicure (de vrouwen) geweest om uiteindelijk de dag via een speeltuin vol chinezen (want: het appartement bevindt zich in Chinatown (en we hebben er zelf ook twee)) af te sluiten bij de Subway en daarna net dezelfde Subway naar het hotel en vroeg onder de wol. Tenminste : dat was ons idee. Uiteindelijk ging voor de kinderen het licht rond 20.00u uit en voor ons rond 21.30u. Want morgen: dan staat de wekker op 3.00u (maar als je het snel zegt (en dat kan ik best)) dan valt het wel mee.